Åpner pir nord for innlandstrafikk
Torsdag 13. oktober klokken 12.45 ankom det første flyet med passasjerer til pir nord på Gardermoens gate C7. Flyet kom fra Tromsø, og det var Norwegians DY375 som fikk æren av å være første flyselskap til å betjene den nye piren. SK359 fra SAS landet fra Trondheim landet kort etter, heter det i en pressemelding fra Avinor Oslo Lufthavn.
– Vi er glade for å åpne deler av pir nord for publikum, og vi er svært stolte av å endelig kunne vise frem bygget, sier utbyggingsdirektør i Avinor Oslo Lufthavn, Thorgeir Landevaag om den historiske markeringen.
Frem til desember vil pir nord være i prøvedrift, og kun enkelte innlandsflyvninger vil bli satt opp. Det er primært flyvninger som vanligvis ville gått til og fra pir syd som blir omdisponert til den nye piren.
– Etter hvert vil en større del av anlegget bli tatt i bruk og etter planen åpner vi hele pir nord for trafikk i begynnelsen av desember, forteller Landevaag.
Elleve nye gater
Når pir nord åpner for all trafikk i desember, er det med elleve gater, hvor av ni stykker kan brukes til både innlands- og utlandstrafikk.
– I den øverste etasjen av pir nord vil all innlandstrafikk være, mens utlandstrafikken vil være i etasjen under. Det betyr at et fly fra Trondheim kan parkere på gate, slippe av passasjerene og ta imot nye passasjerer som skal videre til en utlandsdestinasjon, forklarer Landevaag.
Følg med på skiltingen – skru av autopiloten
Åpningen av pir nord er den andre store delen av utbyggingsprosjektet som åpner for publikum. 1. september åpnet den nye bagasjehallen for ankommende innlandspassasjerer, og den nye tax-free butikken for ankommende utlandspassasjerer. I tillegg har områdene rundt jernbanestasjonen blitt endret. Det betyr mange nye områder å forholde seg til for alle de reisende.
Flyplassen blir nesten dobbelt så stor, og med dagens åpning av pir nord, blir det viktig for alle reisende å følge godt med på skiltingen og skru av autopiloten, forklarer Landevaag.
Reisen går som normalt
– Reisen går som normalt, så vår anmodning er at man følger litt ekstra med på skiltingen og informasjonen fra flyselskapene. Man kan også laste ned Oslo lufthavns flyplassguide, EarlyBird, da er man sikret riktig og god reiseinformasjon, sier han.
Åpningen av nye pir nord for prøvedrift, er et viktig ledd i åpningen av nye Oslo Lufthavn. Flyplassen skal trinnvis åpnes, frem mot den offisielle åpningen 27. april 2017.
– Slik sikrer vi en god og stabil drift når vi offisielt åpner dørene. Det er det aller viktigste for oss, avslutter Landevaag.
Fakta om pir nord:
Nyer gater: 9 fleksigater innland/utland (Schengen) + 2 utlandsgater (Schengen) = 20 nye gater
Gatenavn: C1-C9 innland, D1-D11 utland
Kapasitet: ca. 1 million passasjerer pr år pr fleksigate
Areal: 63.000 m²
Bredde: 40 meter på utland og 30 meter på innland (øvre nivå)
Lengde: 300 meter
Foto: Pir nord i Oslo Lufthavn under byggefasen, i juli 2016. Foto fra Avinor Oslo Lufthavn.